تبلیغات
کارشناس مامایی - نمک مصرفی خود راکاهش دهید

کارشناس مامایی

چشمهایت را که گشودی در آغوش من از شوق آغاز زندگی گریستی. وآن زمان بهترین لحظه درزندگی من است

نمک مصرفی خود راکاهش دهید

شهرنشینی، استفاده از وسائل مدرن كه فعالیت های فیزیكی را در طول روز كاهش می دهند. استفاده از كامپیوتر و تلویزیون و بطور خلاصه ماشینی شدن، تحرك انسانها را در دهه های اخیر كاهش داده است. با تغییر در شیوه زندگی افراد تحرك كمتر، تغذیه بیشتر  شانس ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند ............

فشارخون بالا، بیماری های قلبی-  عروقی، دیابت و سرطان روز به روز افزایش یافته است.

بیماری فشارخون بالا نه تنها خود یك بیماری محسوب می شود بلكه بدلیل ایجاد تغییرات در دیواره سرخرگ ها زمینه ساز بیماری های قلبی  عروقی، سكته های مغزی، نارسایی كلیه و عوارض غیر قابل برگشت چشمی می شود. نوع رژیم غذایی به خصوص میزان مصرف نمك یكی از علل اصلی ابتلا به این بیماری به شمار می رود. تحقیقات نشان می دهد كه شیوع فشار خون بالا در كشورهایی كه دریافت بالای نمك دارند بیشتر است و هر قدر میزان نمك مصرفی روزانه در جوامع كمتر باشد به همان نسبت شیوع فشار خون بالا كاهش می یابد. رژیم غذایی پر نمك عامل ابتلا به سرطان معده و پوكی استخوان نیز به شمار می رود.

بنا به توصیه سازمان جهانی بهداشت، میزان دریافت نمك از همه منابع غذایی باید حداكثر 5 گرم در روز (معادل یک قاشق چایخوری) باشد. این در حالیست كه متوسط مصرف نمك در كشور ما در حدود 10 گرم در روز است. باید توجه داشت كه كاهش مصرف نمك تنها به بزرگسالان توصیه نمی شود. بلكه با توجه به این امر كه ذائقه هر فرد از دوران كودكی شكل می گیرد، تلاش خانواده در جهت ذائقه سازی سالم در كودكان از اهمیت بسزایی برخوردار است. مصرف زیاد غذاها و تنقلات حاوی نمك زیاد در كودكان سبب گرایش آنها بــه مصرف نمك بیشتر و افزایش احتمال ابتلا به فشارخون در بزرگسالی می شود. انواع محصولات غذایی مثل سوسیس، كالباس، كنسروها، خیارشور، تنقلات شور مثل چیپس و انواع پفك حاوی مقادیر زیادی نمك هستند. گرایش روزافزون به مصرف غذاهای آماده زمینه را برای بروز فشار خون بالا فراهم می كند. بنابراین صنایع غذایی با كاهش میزان نمك در محصولات خود كمك بزرگی به افراد جامعه در جهت كاهش میانگــیـن نمــك مصرفی خود ایفا می كنند.

1.    هنگام طبخ غذا ، مقدار نمك كمتری اضافه كنید.

2.    سرسفره از نمكدان استفاده نكنید.

3.    غذاهای كنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده و آماده دارای مقادیر زیادی نمك هستند، به همین دلیل بهتر است مصرف این گونه مواد غذایی را محدود كنید.

4.    برای بهبود طعم غذا و كاهش مصرف نمك در تهیه غذاها به جای نمك از سبزی های تازه، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن، شوید و ... استفاده كنید.

5.    مصرف غذاهای شور مثل آجیل شور، چیپس، پفك، انواع شور، ماهی دودی، سوسیس و كالباس را كاهش دهید.

6.    جوش شیرین كه برای ورآمدن و پف كردن انواع نان و كیك به كار می رود دارای مقدار زیادی سدیم است. بنابراین در افرادی كه به علت بیماری، محدودیت مصرف نمك دارند مصرف جوش شیرین هم باید بسیار محدود شده یا قطع شود.

7.    به تاریخ مصرف نمك و پروانه ساخت از وزارت بهداشت و قید عبارت تصفیه شده بر روی بسته بندی نمك دقت نمایید.

برخی از پژوهش ها نشان داده است بین مصرف زیاد نمك با طاسی سر، بدخوابی و بی خوابی ارتباط وجود دارد.



[ پنجشنبه 4 دی 1393 ] [ ساعت 22 و 58 دقیقه و 27 ثانیه ] [ خانم سعیدکیا ]

[ نظرات() ]