کارشناس مامایی

چشمهایت را که گشودی در آغوش من از شوق آغاز زندگی گریستی. وآن زمان بهترین لحظه درزندگی من است

راز سلامت وشادابی

سبزی ها كه ما در كشورمان آنها را بعنوان سبزی خوردن می شناسیم شامل ریحان، نعنا، تره، پیازچه، شاهی، مرزه، جعقری و..... صیفی ها مثل انواع كلم، هویج، كدو تنبل، كدوی سبز، بادمجان، گل كلم، چغندر (لبو)، سیب زمینی، كرفس، ریواس، انـــواع تــرب، شــلغم، فلفل های دلمه ای و فلفل سبز با تنوع رنگها و طعم هایشان رازهای بی شماری در دل دارند. انواع ویتامین ها  واملاح معدنی مثل ویتامین  A ، ویتامین C  ، پتاسیم، منیزیم و آهن از دل خاك جذب این گیاهان می شود و ما از طریق مصرف مداوم آنها می توانیم نیازهای سلولی مان را رفع كنیم.

سبزیها منابع ویتامین A و C:

ü       سبزی های سبز برگی مثل (سبزی خوردن) سرشار از ویتامین C و سبزیهای زرد یا نارنجی یا قرمز سرشار از بتاكاروتن پیش ساز ویتامین A  می باشند و توصیه می شود در برنامه معمول روزانه هم از سبزی های سبز برگی و هم از سبزی های زرد و نارنجی استفاده شود.

ü       سبزی هایی مانند فلفل سبز، فلفل دلمه ای، كلم پیچ، گل كلم ،گوجه فرنگی حاوی ویتامین C زیادی بوده و به علت داشتن آنتی اكسیدان در پیشگیری از سرطانها مفید هستند.

ü       سبزی هایی مانند هویج، كدو حلوایی، اسفناج حاوی ویتامین A بوده و علاوه بر پیشگیری از شبكوری در جلوگیری از سرطان هم مفید هستند.

چه مقدار مصرف كنیم؟

استفاده از سبزیها به میزان 3 تا 5 واحد در روز توصیه می شود. یك واحد از سبزیها عبارت است از یك لیوان سبزی های خام برگدار (كاهو واسفناج) یا نصف لیوان سبزیهای پخته یا خام خرد شده ، یا نصف لیوان نخود سبز، لوبیا سبز وهویج خرد شده ، یا یك عدد گوجه فرنگی یا هویج یا پیاز یا خیار متوسط.

سبزی ها و ویتامین E:

بعضی از سبزی ها مانند اسفناج و گوجه فرنگی حاوی ویتامین E هستند. این ویتامین برای كارآئی بهتر سایر ویتامینها خصوصا" ویتامین C اهمیت زیادی دارد و اثر آن در جلوگیری از سرطان شناخته شده است.  ویتامین Eاثر حفاظتی بر روی ریه ها در مقابل آلودگی هوا دارد.

سبزیها حافظ روده و ضد یبوست:

سبزی ها علاوه بر ویتامین ها و املاح حاوی فیبر هستند كه  اثر حفاظتی در برابر سرطان روده دارد و برای پیشگیری از یبوست نیز مفید است.

خام مصرف كنیم یا پخته؟

  تعدادی از سبزی ها و صیفی ها خام خورده می شوند كه ویتامین های بیشتری به ما می رسانند چون حرارت بعضی  از ویتامین ها خصوصا" ویتامین C را از بین می برد.

            برخی از سبزی ها و صیفی ها پخته مصرف می شوند مانند اسفناج ، هویج، چغندر، شغلم وكدو حلوایی . گاهی از یك نوع، هم آن را خام و هم پخته مصرف می كنیم مانند هویج، كلم ها، فلفل های دلمه ای.



[ پنجشنبه 4 دی 1393 ] [ ساعت 21 و 49 دقیقه و 08 ثانیه ] [ خانم سعیدکیا ]

[ نظرات() ]


شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic