تبلیغات
کارشناس مامایی - کم خونی فقر آهن در زنان

کارشناس مامایی

چشمهایت را که گشودی در آغوش من از شوق آغاز زندگی گریستی. وآن زمان بهترین لحظه درزندگی من است

کم خونی فقر آهن در زنان

برای درمان کم خونی چند روش وجود دارد که بهترین و کم خطرترین آنها استفاده می شود


برای درمان کم خونی چند روش وجود دارد که بهترین و کم خطرترین آنها استفاده می شود ؛ بهترین و کم خطرترین راه استفاده از مکمل های خوراکی است . درمان با نمک های ساده آهن ، چون سولفات فرو خوراکی ، کاملاً موثر بوده و به شکل قرص ، کپسول یا مایع است که مصرف آن ها باید تا چند ماه ادامه یابد .
چنانچه این قرص ها با معده خالی مصرف شوند ، جذب آنها بهتر و بیشتر صورت می گیرد ولی در این حالت سبب تحریک معده و بروز مشکلات گوارشی خواهند شد ...

درمان کم خونی ناشی از فقر آهن


مقالات پزشکی و بهداشتی - درمان کم خونی ناشی از فقر آهن

عوارض گوارشی ، ناشی از مصرف آهن نظیر تهوع ، دل پیچه ، سوزش قلب ، اسهال یا یبوست را می توان به حداقل رساند ؛ به شرطی که آهن را به میزان کم مصرف کرده و به تدریج به میزان آن افزود تا به حد مورد نیاز بدن برسد. بهتر است قرص آهن ، آخر شب قبل از خواب استفاده شود تا عوارض ناشی از آن کاهش یابد.
ویتامین Cجذب آهن را افزایش می دهد . به همین دلیل معمولاً مصرف ویتامینC به همراه آهن پیشنهاد می گردد . البته علاوه بر درمان دارویی باید به میزان آهن قابل جذب در غذا نیز توجه کرد.
جذب آهن غذا ، اغلب تحت تأثیر شکل آهن موجود در آن می باشد. آهن موجود در پروتئین های حیوانی مانند گوشت گاو، ماهی و پرندگان ( آهن هِم) بیشتر جذب می شود در حالیکه جذب آهن پروتئین های گیاهی مانند سبزی ها و میوه ها ( آهن غیر هم) کم تر می باشد.
باید توجه داشت که ویتامینCجذب آهن سبزی ها و میوه ها( آهن غیرهم) را بیشتر می کند. مصرف چای همراه یا بلافاصله بعد ازغذا نیز می تواند جذب آهن را تا 50 درصد کاهش دهد.
منابع غذایی آهن دار
منابع غذایی آهن دار عبارتند از جگر، قلوه ، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم مرغ ، سبزی های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری ، اسفناج و حبوبات ؛ مثل عدس و لوبیا، هم چنین میوه های خشک ( برگه ها) به خصوص برگه زرد آلو و دانه های روغنی.
عوامل افزایش دهنده جذب آهن و منابع غذایی آنها
1. 
اسید سیتریک و اسید اسکوربیک ( ویتامینC) که درآلو، خربزه، ریواس،

انبه

، گلابی، طالبی، گل کلم، سبزی ها ، آب پرتقال، لیمو شیرین ، لیمو ترش، سیب و

آناناس

وجود دارند، می توانند عوامل افزایش دهنده جذب آهن در بدن باشند-.
2. 
اسید مالیک و اسید تارتاریک که در هویج ، سیب زمینی، چغندر، کدو تنبل ،

گوجه فرنگی

، کلم پیچ و شلغم موجود است ، سبب افزایش جذب آهن می شود.
3. 
محصولات تخمیری مثل سس سویا نیز در این دسته از عوامل گنجانده می شوند.
توصیه های زیر را به کار بندید :
1. 
استفاده از

غذاها

یی که غنی از آهن می باشند.
2. 
استفاده از منابع غذایی حاوی ویتامین در هر وعده غذایی ، جهت جذب بهتر آهن ( مثل پرتقال، گریپ فروت، کوجه فرنگی، کلم، توت فرنگی، فلفل سبزو لیمو ترش)
3. 
گنجااندن گوشت قرمز، ماهی یا مرغ در برنامه غذایی .
4. 
پرهیز از مصرف چای و قهوه همراه یا بلافاصله بعد از غذا
5. 
برطرف کردن مشکلات گوارشی و یبوست
6. 
تصحیح عادات غذائی غلط ( مثل مصرف مواد غیر خوراکی مانند خاک ، یخ )
7. 
مشاوره با پزشک و متخصص تغذیه جهت پیش گیری به موقع و یا بهبود کم خونی
8. 
استفاده از نان هایی که از خمیر ورآمده تهیه شده اند
9. 
استفاده از خشکبار مثل توت خشک ، برگه آلو،

انجیر

خشک و کشمش که منابع خونی از آهن هستند.
10. 
استفاده ازغلات و حبوبات جوانه زده .
11. 
شست وشو و ضد عفونی کردن سبزی هایی که استفاده می کنید.
12. 
شستن کامل دست ها با آب و صابون ، قبل از تهیه م

صرف غذا

و پس ازهر باراجابت مزاج .
13. 
مصرف

روزانه

یک قرص آهن از پایان ماه چهارم بارداری تا سه ماه پس از زایمان در زنان باردار.
14. 
مصرف قطره آهن هم زمان با شروع تغذیه تکمیلی تا پایان 2 سالگی در کودکان 

 



[ سه شنبه 8 مهر 1393 ] [ ساعت 11 و 48 دقیقه و 16 ثانیه ] [ خانم سعیدکیا ]

[ نظرات() ]